„Vejška je aj o tom, že občas sme deti prázdnoty...“ (Recenzia)

Autor: Kristen Luptáková | 22.1.2014 o 18:30 | (upravené 22.1.2014 o 18:43) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  198x

Filmu Vejška s podtitulom: „Z gymplu na Vejšku" predchádzalo špeciálne turné. Veľmi ma potešilo, že herci sa ukážu aj u nás. 18. januára sa v Banskobystrickom Cinemaxe konala špeciálna predpremiéra filmu. Pred kinom to bola doslova masovka. Moderátor nadšene rozprával do mikrofónu, že herci a tvorcovia ešte rozdajú posledné autogramy a film sa začne. Nedalo mi jeden si „neuchmatnúť" od môjho obľúbeného herca Jiřího Mádla a samozrejme ešte úsmev do fotoaparátu. Autogramiáda ma v podstate prekvapila pretože Banská Bystrica bola jediné mesto, pri ktorom nebola na plagáte oficiálne avizovaná (o to viac ma potešilo, že sa nakoniec konala). Herci spolu s režisérom sú už v kine a moja „fanúšikovská" a „blogerská" povaha jasá.Vtipné príhody z natáčania a súťaž o soundtrack k filmu. Zadanie znelo úplne jednoducho: „Kto nám položí najvtipnejšiu otázku ten ho dostane," povedal nenútene režisér. V tej sekunde bola moja ruka hore a nasledovala otázka: „Ako ste sa vyspali? Zaznel už len smiech a ďalšia príhoda. Cédečko sa nakoniec u mňa ocitlo a potešilo ma, že mi ho odovzdal osobne Jiří Mádl a ešte ma aj poriadne vybozkával. Už len želanie príjemného zážitku a film sa začal.

Stretnutie s  Jiřím Mádlom na predpremiére filmuStretnutie s Jiřím Mádlom na predpremiére filmuSlávka

Čo predchádzalo Vejške?

V roku 2007 mal premiéru film „Gympl" a čísla sú neskutočné. Viac ako pol milióna divákov a dokonca titul legálne najsťahovanejšieho filmu. Petr Kocourek (Tomáš Vorel jr.) a Michal Kolman (Jiří Mádl) sa stali u divákov hitom tohto roka. Ako to s nimi pôjde dalej? Gympel majú za sebou, kreslia graffiti a ich život sa neustále posúva ďalej. Fanúšikovia si prajú vedieť viac a tak sa režisér Tomáš Vorel začína ich osudom zaoberať znovu...

„Z gymplu na vejšku..."

Musím sa priznať, že som sa pokračovania tohto filmu obávala. Určite sami uznáte, že pokračovania väčšinou nedopadnú najlepšie. Rovnako však treba dodať, že ak sa Vám film „Gympl" v roku 2007 nepáčil čaká Vás veľké prekvapenie.

Petr Kocourek (Tomáš Vorel jr.) a Michal Kolman (Jiří Mádl) sú stále priatelia a spája ich spoločná vášeň - graffiti. Petr Kocourek si podáva prihlášku na UMPRUM pretože sa chce venovať umeniu naplno. Jeden pokus dostať sa na túto školu mu už stroskotal a tak verí, že tentoraz sa tam dostane. Keďže nechce nič nechať na náhodu chodí aj na konzultácie, kde stretáva mladú umelkyňu Júliu (Eva Josefíková) ktorá mu doslova učaruje. Ale je to tá pravá? Petr sa samozrejme stará o jeho matku ktorá stále verí, že bude študovať niečo „normálne" a všetko rieši alkoholom. Preto je prirodzené, že v noci brázdi Prahu, aby unikal pred trápením s mamou a jeho parťákom je stále Michal Kolman. Ten sa dostal na VŠE ale všetky prednášky prechádza vďaka známostiam svojho otca (Jan Kraus) alebo podvodom. Zmyslom jeho života sú rýchle autá, zábava po baroch a sex na jednu noc. Nech sa stane čokoľvek Michalova mama (Ivana Chýlková) mu vždy zachráni krk a rozmaznáva ho.

Aj napriek tomu, že Petr a Michal sú priatelia môžeme ich porovnať k čiernej a bielej. Práve to je celé čaro filmu. Petr sa snaží ustáliť a hľadá zmysel svojho života. Pričom Michal je egoista a cynizmus je jeho druhé meno. Postava Petra Kocourka poukazuje na to, že všetci sme občas „Deti prázdnoty" tak ako sa spieva v jednej piesni zo soundtracku. Chodíme po baroch a kluboch a pýtame sa seba: „Kto vlastne sme?" Samozrejme, že Vorel neprikrášľuje. Ukazuje Prahu a mládež v nej žijúcu, presne takú aká je. Graffiti, chvíľkové vzťahy, klubová zábava... Po návrate z klubu mládež čaká tvrdá realita. Rodičovské trable či prekážky v dosiahnutí ich životného cieľa. Tak to chodí aj v živote nejedného z nás. V tomto filme určite žiadnu naivitu nenájdete. Je to reálna drsnosť z prostredia ulice a našich životov.

Najviac ma uchvátila kamera ktorá je úplne na špičkovej úrovni. Netreba však zabudnúť na hudbu. Tá Vás upúta rovno v úvodnej scéne. Hudbu k filmu zložil Mike Trafik, ktorý je zároveň producentom najznámejšej rapovej skupiny v Českej republike PSH. Vladimir 518, člen PSH, je autorem rapu k filmu Vejška. Ak porovnám hudbu z predchádzajúceho filmu tak je rovnako zrelejšia, dospelejšia a kvalitnejšia ako tá z filmu Gympl.

Láska, vášeň, zrada, priateľstvo. To všetko je v tomto filme obsiahnuté. Nesie v sebe jednu nosnú myšlienku, ktorú si možno nevšimnú všetci diváci: "Ak niečo naozaj chceš, môžeš to disiahnuť ale musiš pre dosiahnutie svojho sna urobiť maximum."

Gympl a Vejška sa rozhodne nedajú porovnávať. Vejška ukazuje posun nie len po technickej stránke, ale aj posun v živote postáv. Ako to s nimi dopadne? Dozviete sa v kine. Oficiálna premiéra v sieti CINEMAX od 23. januára 2014 vo Vašom meste! Tento deň oficiálne vychádza aj soundtrack k filmu. Viac informácií o filme nájdete na oficiálnej stránke: http://www.vejska-film.cz/ alebo na oficiálnej facebookovej stránke: https://www.facebook.com/vejskafilm?fref=ts.  Ak chcete vedieť vekovú kategóriu myslím si, že v tomto filme si niečo nájde 20-ročná mládež ale i stredná generácia...Len treba film sledovať pozorne... Dúfam, že si pri filme zrelaxujete a hlavne pozabudnete na bežné starosti.

Hrajú:

Michal Kolman (Jiří Mádl)

Petr Kocourek (Tomáš Vorel jr.)